Fjällets bästa baguetter

Jag tänkte dela med mig av ett härligt och enkelt recept på middagsbröd, som jag gärna varierar till det oändliga med olika mumsiga ingredienser!

Vatten 1,1 L
Jäst 50 g
Olivolja 1 dl
Strösocker 30 g
Vetemjöl Special 1200 g
Durumvete 300 g

Flingsalt 30 g

Knepet är att knåda degen i degblandaren lagom länge. Hur länge och hur intensivt degen ska bearbetas beror både på maskinen och mjölet. Jag brukar köra degen i ca 10 min på långsam hastighet och sedan tillsätta saltet och köra den i 5 min till på högre hastighet. Om man vill kan man här tillsätta en spännande ingrediens. Jag har några tips:
Cashewnötter, hasselnötter, frön, ost, mögelost, krossad råg (blötlägg dagen innan), lingon, eller kanske timjan... Vill man göra tomatbaguetter kan man byta ut vattnet mot krossade/passerade tomater och tillsätta hackade soltorkade tomater, mmm...!

Eftersom degen är ganska lös, tål den lite mer knådning än en fast deg hade gjort. Låt degen jäsa i en rymlig bunke/plastback i ungefär 2 timmar. Stjälp sedan försiktigt upp degen på väl mjölat bakbord och dela till baguetter. Du kan vrida dem lite om du vill. Lyft försiktigt över baguetterna till en Sprayad/oljad/smord baguettplåt och låt jäsa ytterligare ca 1 timme. Grädda dem sedan i ca 225 C, tills de fått en fin färg och knaprig skorpa, ca 12-18 min. Det här receptet känns lite ospecificerat, men det är bra att utgå ifrån för att själv experimentera fram sina egna perfekta fjällbaguetter! :)

Med bikini och isyxa!

För en vecka sen var jag, på min lediga dag, ute på tur med Emmy! Vi gick till Tarfala, en fjällstuga 8km härifrån, typiskt nog spöregnade det precis varenda en av dessa 8 km... Men det gjorde ingenting för vi hade ryggsäckarna fulla av god mat och sötsaker, som tillsammans med värmen från stugan drev oss hela vägen fram utan problem :) Efter middagen gjorde vi 1 LITER (!) chokladpudding med banan, hallon och vispgrädde. Som tur var träffade vi några andra som också ville ha lite efterrätt :)

Nästa dag packade vi ryggsäckarna igen och begav oss iväg mot DRAKRYGGEN! Det är ett berg, minst lika häftigt som namnet antyder!
Trots att det är augusti fick vi vandra över stora snöfällt och med isyxornas hjälp klättra upp för isiga backar. Med utsikt över både Nord- och Sydtoppen, vackra turkosa jokkar och massor av spännande fjäll, stod vi slutligen på drakens ryggkam och svajade :)
På hemvägen blev det ett litet stopp för dopp i en av Sveriges fem högst belägna sjöar, med det vackra namnet; Svarta sjön!

Dessertbuffé

Vaniljpannacotta med chokladbotten
Salt nötbrownie med mjölkchokladmousse och vispgrädde

Svartvinbärsmoussebakelse med chokladbotten och mörk tryffel
Hallonmousse med vit kladdkaksbotten

Fjällglim

Blomstervandring! Amanda vilar huvudet vid en tuva skogsglim, med vackra inslag av fjällsippa!
Jag vilar mig i mossan! Finns det en skönare säng?!
Amanda fotar hönsbärsblommor!
Inte nog med att vi har samma färg på jackorna och håret, vi har även samma uppsättning småsyskon! Två småbröder och en lillasyster var! Ålder: 8, 17 och 19! Mystiskt va?!
På denna bild: Takhäng! Världen ser liksom annorlunda ut ovanifrån :)
Nybakade surdegsbröd med kardemumma, torkade aprikoser, russin och mandel- mums!

Midsommar på fjället

Midsommar
Vem behöver midsommarblomster, blåklockor och prästkragar? Vi prydde vår ståtliga midsommarstång med björkris som precis hunnit få smååå gröna löv, dagen till ära.
En fin truddilutt i näverluren och midsommarafton var officiellt invigd på Kebnekaise! Vi dansade och sjöng runt stången, med solen och snön i bakgrunden. Det var en fin midsommar och sommarkänslorna sprudlade på riktigt för första gången här uppe! Jag kan meddela att jag lyckats bränna mig i solen igen... På kvällen blev det jordgubbstårta och finmiddag med stor buffé! Vi lyckades till och med finna 7 olika sorters blommor senare under natten (fast det var inte enkelt direkt...)! SOMMAR!!! :D

It's Never Bad to Bada!

Efter en intensiv dag i bageriet, finns det få saker som piggar upp som en härlig joggingtur och ett dopp i det klaraste av klara vatten. Idag har jag dessutom fått badsällskap, som bilden visar! Amanda kom upp igår och ska jobba i serveringen i sommar. Det är roligt nu för varje dag kommer det hit nya personer som ska jobba här! Idag kom tex Sveriges högsta bagare nr 2 upp, Helen, som ska jobba i bageriet med mig.
Så blivande gäster till Kebnekaise Fjällstation: VÄLKOMNA! Och om Ni vill ha badsällskap så vet Ni vem Ni ska fråga!

När solen aldrig går ner

Eftersom många av personalen inte har kommit ännu, så hjälps vi som är här åt med allt som behöver göras. Jag hjälpter till mycket med disken, serveringen, i köket och så bageriet förstås. Idag serverade vi trerätters till alla som är här, även personalen, det var kul! Jag gjorde en chokladkolapaj med lingon, serverad med lättvispad grädde. Mums! Till förrätt fick vi tunnbrödkorgar fyllda med krossad potatis, gräddfil, rödlök, rom och toppad med dill. Varmrätten bestod av ett underbart mört kött med palsternackspotatismos och en sky med champinjoner och paprika i. När jag var färdig med disken och all undanplockning efter middagen hade klockan redan hunnit bli 23. Haris hade bestämt sig för att testa sitt nya kastspö nere vid Elsas Bro, så jag hakade på för att ta ett första fjälldopp! :) Jag kan tyvärr inte påstå att det var varmt i vattnet.
Det är inte så mycket snö kvar här nu, även om det fortfarande finns så pass mycket på sina ställen, att man skulle kunna åka skidor! :)

Vinter, sommar, vår, vad kommer sen?

Eftersom det forfarande var snö och kallt i maj när jag åkte hem från Kebnekaise, så blev övergången till sommar väldigt snabb när jag kom hem till värme, sol och bad. Efter att ha haft sommarlov med resor söderut, mycket grillning, så pass många dopp att jag tappat räkningen, lek, skoj, studentkalas, shopping, spring, jordgubbar och sommarjobb, är det nu väldigt konstigt att komma tillbaka upp till våren! När jag är här uppe på fjällstationen blir jag snabbt dagavill och får dålig koll på om det är måndag eller kanske söndag... På samma vis är jag nu lite förvirrad över vilken årstid det är! Idag har det varit väldigt soligt och fint, så nu känns det ganska somrigt ändå, men det snöade här igår, så jag är inte så säker :)

Baking for Charity

Det bästa som finns är att göra en annan människa lycklig.

Imorgon anordnar min lillasyster ett Välgörenhetsevent på Stortorget. Ett skolprojekt som går ut på att hon, tillsammans med tre klasskamrater, planerar och genomför någon typ av arrangemang för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Allt får de sen skänka till valfri välgörenhetsorganisation, i det här fallet barncancerfonden. Som storasyster och bagare sponsrar jag så klart mer än gärna med en himla massa stora goda rabarbermuffins med vit choklad och kardemumma och nybakade vetesurdegsbaguetter. Tur att natten är ung :)

Jag befinner mig just nu hemma, eftersom Kebnekaise Fjällstation har stängt i maj och början av juni. När jag ändå är hemma passar jag på att jobba extra på LärCentrum, vuxenutbildningsanordnarna. Som omväxling från all underbar kreativ bakning har jag nu alltså ett väldigt administrativt arbete, men jag hjälper även många elever med frågor om utbildningar och ansökningar, betyg och liknande.

Det är roligt att känna att man kan hjälpa andra!

Life is Beautiful

Sydtoppen

Kladdkaka med vit chokladganashtopp och svenska flaggan, klart värd att bestiga Sveriges högsta berg för! :)

Say cheeeese!

Cheesecake med lingon-swirl och pepparkaksbotten blev kvällens slut på vår trerättersmeny. Nu när jag tänker efter har den här dagen faktiskt fått lite av ett ost-tema! Jag bakade ostfrallor med västerbottenost som middagsbröd och tidigare idag la jag ihop morotskakor som fick skidspår i philadelphiaglasyren!

Alltid plats för efterrätt

Trots att maten var underbar och man ätit så mycket att man nästan storknar, finns det på något konstigt vis alltid ändå plats för dessert efter en stund. Det här är en bild på torsdagens pavlova, söta sega marängbottnar i portionsstorlek med syrlig rabarberkompott och vispgräddskupoler, pudrat med lite kanel. Egentligen en väldigt enkel dessert, men ibland är det just det enkla som är det godaste! :)

Bullbra!

Finns det någonting bätte än en nybakad kanelbulle? Japp-TVÅ!
Kvällens dessert: Chokladtryffeltårta med skogsbärsmousse, grädde och skogsbärskompott
Mannagrynsfrallor, väldigt vita och oh så goda!
Det har varit en bullbra måndag! Tänk vad många människor som kan bli glada om någon råkar "bränna" ett par plåtar bullar (personalen). :) Solen har lyst hela dagen genom bagerifönstret. Jag älskar att titta ut och känna värmen från solen genom fönstret, fast man vill ju UT! Kanske, kanske, är det vår här också, snart!

Rysk filmjölkslimpa

Det här brödet fick mycket beröm, det är alltid roligt när folk kommer fram och säger "Det här brödet var fantastiskt! Verkligen jättegott!" Och så tar de en skiva till! :)
När jag tänker filmjölkslimpa kommer ett väldigt mörkt bröd upp i huvudet, men den här ljusa limpan kommer definitivt att bakas fler gånger!

Om

Min profilbild

Vid foten av Kebnekaise, Sveriges högsta berg, bor en bagare som heter Sandra! Jag bakar bröd, gör desserter av högsta kvalitet och fikabröd utöver det vanliga! Dessutom har jag den vackraste fjällutsikt man kan tänka sig från mitt bagerifönster på Fjällstationen där jag jobbar!